Navajo-indianen en een wonderlijk kleurenspel - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Navajo-indianen en een wonderlijk kleurenspel - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Navajo-indianen en een wonderlijk kleurenspel

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

02 September 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Page is een stadje in het noorden van Arizona en is het gebied van de Navajo-indianen. Zij runnen hier het complete gebied (tenslotte is het oorspronkelijk van hun). En hoe ze dat moeten doen, daar hebben ze wel een manier voor gevonden. En die manier is er vooral op gericht om er veel aan te verdienen. En dat geldt ook voor de tours die ze organiseren. Het gebied waar de Antelope Canyons liggen is verboden gebied, alleen de jeep-tours mogen er komen. De organisatie van zo'n tour verloopt nogal hectisch. Er kunnen 14 man tegelijk mee in zo'n jeep. Als wij arriveren voor de tour van 11.30 uur staan er zo'n 70 man te wachten. Op een wat chaotische manier worden deze verdeeld over een aantal jeeps, die tegelijkertijd vertrekken. Het eerste stuk is over asfaltweg, daarna gaat het dwars door de woestijn. De drivers hebben er een sport van gemaakt om als eerste aan te komen bij de canyon. En ja, wij hebben gewonnen, oké, helemaal door elkaar gerammeld, maar wel gewonnen. Daarna onder leiding van de gids de canyon in, met veel te veel mensen, die allemaal de beste foto's willen maken, net als ik dus. Maar wat er binnen in die slot-canyon te zien is maakt alle chaos en hectiek meer dan goed. Een slotcanyon is een hele smalle kloof, waarvan de wanden echt heel dicht bij elkaar staan. Deze is ontstaan doordat het water, bij overstromingen, door de zachtere rotslagen heen schuurt en de hardere lagen als het ware polijst. Doordat ze zo hoog en smal zijn, komt er nauwelijks licht binnen. Maar daar waar het zonlicht binnenvalt zie je de meest wondelijke vormen en kleuren, sprookjesachtig mooi! Ongeveer een uur konden we van al dit moois genieten. Het was wel af en toe dringen en plaats maken voor elkaar, we moesten immers dezelfde weg weer terug. Maar, zoals gezegd, het was de moeite waard. Zeker op het tijdstip waarop wij er waren, zo rond het middaguur, als de lichtinval het mooist is (een van de redenen waarom het zo ontzettend druk was natuurlijk).
Na deze hectische tour even bijgekomen op een terrasje, waarna er nog tijd genoeg over was voor een wandelingetje naar Horseshoe Bend, een bocht van 180 graden in de Colorado River (die ook verantwoordelijk is voor de Grand Canyon). Het wandelingetje was niet lang, maar vanwege het mulle zand, het hoogteverschil maar vooral de brandende zon, was het eigenlijk teveel van het goede. Maar het uitzicht op de rivier was prachtig, dat dan weer wel.
Gelukkig konden we 's avonds nog lekker bijkomen in het zwembad en de whirlpool. Morgen staat er weer een nieuw hoogtepunt te wachten, Monument Valley. Ook daar zullen we een jeeptour maken, maar dan hebben we een gids en jeep voor ons alleen...

• 02 September 2010 - 12:29

Jacq Nic En De Kids:

Wat een geweldige natuurexplosie enorm leuk om jullie zo te volgen zijn we er toch een beetje bij he! enne wel een gokje wagen in Vegas je weet maar nooit want van deze reizen krijg je geen genoeg meer denk ik.
    Heel veel plezier nog en we volgen jullie. xxx

• 02 September 2010 - 14:05

Suzan :

Wat een super mooie foto's maak jij John. Wij krijgen hier een goed beeld hoe onvoorstelbaar mooi het daar is. "Reizen" nog lekker 8 dagen met jullie mee. Is ook een beetje vakantie. Veel plezier nog. Groeten Suzan xxx

• 03 September 2010 - 18:25

Betsie Rob Sander:

Hoi John en
    Ineke, prachtige foto's en een geweldige ervaring lijkt mij. Geniet er van!

• 08 September 2010 - 15:56

Lotte :

Die eerste foto's lijken wel windows achtergronden =p