Sunrise, Monument Valley en Sunset, Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Sunrise, Monument Valley en Sunset, Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Sunrise, Monument Valley en Sunset, Grand Canyon

Door: Ineke en John

03 September 2010 | Verenigde Staten, Grand Canyon Village

6.51 Uur, dat was het officiële tijdstip van de zonsopkomst boven Monument Valley. Uiteraard moet je dan al ruim eerder aanwezig zijn om het hele kleurenspel mee te krijgen. Dus om 6.15 uur stond ik op de naar wat ik dacht de allerbeste plek. En met mij vele anderen, vooral veel Japanners met kostbare apparatuur. Er werd al druk gefotografeerd en alles werd in stelling gebracht. Erg komisch was het om te zien hoe op het moment dat de zon boven de horizon kwam, iedereen begon te rennen naar een andere, nog "betere" plek. Maar het moet gezegd: 'n zonsopkomst boven Monument Valley is een belevenis apart. Mooi om te zien, indrukwekkend om mee te maken. Grappig om te bedenken dat in dat uurtje dat ik daar stond er werkelijk duizenden foto's zijn gemaakt, allemaal van hetzelfde.
Daarna uiteraard nog tijd genoeg voor een rustig ontbijt, nog even rustig rondneuzen in de souvenirshop en daarna op weg naar een van de zeven wereldwonderen, de Grand Canyon. De weg er naar toe was vooral lang en recht. De Tomtom geeft op het schermpje alleen een groene streep in het midden aan en de mededeling: over 100 km. links afslaan. Af en toe kom je langs een of twee huizen (en een heleboel oude autowrakken) en dat heet dan een dorp. Naarmate we de eindbestemming naderden werd het steeds groener, een prettige gewaarwording na zoveel woestijn. We kwamen al wat kleine canyons tegen, die al heel indrukwekkend waren voor ons.
Ongeveer 40 km. voor het eindpunt werd de "eerste blik op de Grand Canyon" aangekondigd. Uiteraard wilden we die niet missen. Het resultaat was meteen ontzagwekkend. Zo diep, zo geweldig, zo enorm, om stil van te worden. We hadden nog een heel stuk te gaan naar ons hotel en de verleiding was groot om bij ieder volgend uitzichtpunt te stoppen om weer te gaan kijken. We hebben ons kunnen beperken tot 2 of 3 stops. Na het inchecken in het hotel hebben we ons even geïnstalleerd en opgefrist om vervolgens naar de South Rim (zuidrand van de Grand Canyon) te rijden, ongeveer 10 km. van het hotel. Daar waren we mooi op tijd voor de zonsondergang boven de Grand Canyon. En met ons vele anderen... Het lijkt een herhaling van de ochtend, maar toch weer helemaal anders, minstens net zo mooi....
Vanavond op tijd naar bed gegaan, morgen is het immers vroeg dag, nee, niet voor de zonsopkomst, maar voor onze helicoptervlucht boven de Grand Canyon...