llanfairnogwat, Dublin en Temple Bar - Reisverslag uit Dublin, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu llanfairnogwat, Dublin en Temple Bar - Reisverslag uit Dublin, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

llanfairnogwat, Dublin en Temple Bar

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

23 Juli 2011 | Ierland, Dublin

Baile Átha Cliath. Dat is de Ierse naam voor Dublin. En het geeft meteen aan dat van de Ierse taal, oftewel Gaelic, helemaal niets te maken is. Enige verwantschap met het Welsh hebben we ook nog niet kunnen ontdekken. Ondanks het feit dat het de eerste officiële taal is in Ierland hebben de meeste Ieren Engels als hun moedertaal. Maar ook daarvan is voor ons niet veel te maken.... Zeker niet als ze wat gedronken hebben, en dat doen ze hier nogal graag. Er wordt gezegd dat er in Dublin tussen vrijdagmiddag half 6 en maandagochtend 3 uur ongeveer 9800 pinten bier per uur door heen gaan. Ik geloof het meteen. En volgens mij beginnen ze er al op donderdagavond mee. Dat was in ieder geval zo toen wij gisteravond in de stad waren.
Na een tochtje van ongeveer 80 km. door Wales, met onder meer het dorpje llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch arriveerden we ongeveer 5 uur ’s middags, na een 3 uur durende overtocht, in een regenachtig Dublin. Ons hotel, een heus kasteel, lag niet ver van de haven. Na ingecheckt te hebben zijn we maar gelijk naar het centrum van Dublin gegaan, makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Het was inmiddels gestopt met regenen, zodat we op een prettige wijze onze eerste indrukken konden opdoen. En uiteraard moest er ook gegeten worden. Temple Bar is de uitgaansbuurt bij uitstek in Dublin met veel restaurantjes en vooral heel veel kroegen, die allemaal hun eigen charme hebben. Heel veel van deze pubs bieden ook vrijwel dagelijks livemuziek. We wilden dat niet aan ons voorbij laten gaan, dus na een prima maaltijd zijn we ook maar de kroeg ingedoken. En een pint Guinessbier past daar uitstekend bij. We hebben genoten van de sfeer in de kroeg, de geanimeerde gesprekken tussen de Ieren en de lekkere muziek. Kortom, prima avond.
Na een goede nachtrust konden we de volgende ochtend, met prima weer, de stad in. Dublin heeft een heleboel bezienswaardigheden, maar geen echte highlights. Dit laatste hangt natuurlijk ook van je interesses af, maar om € 18,00 te gaan betalen om een boek van 1200 jaar te zien, vonden we toch al te gortig. Zeker als je daarvoor ook nog een poos in de rij moet gaan staan. Dus wij hebben er voor gekozen om lekker wat rond te kuieren, te genieten van het mooie weer en te kijken naar de vele soorten mensen. Het is duidelijk zichtbaar dat Dublin een studentenstad is: veel jonge mensen overal. Trinity College is de grootste universiteit van Ierland. De uitdossingen van deze studenten is zeer divers en vanaf een bankje in het park allemaal heel leuk te aanschouwen. Sowieso opvallend hoe mensen er hier bij lopen: de een loopt rond alsof het 35 graden is, de ander alsof het vriest.
Na nog wat culturele hoogtepunten te hebben bezocht, zoals het standbeeld van Molly Malone (Ierse visvrouw van een paar eeuwen geleden) en het Dublin Castle werden we toch weer getrokken door Temple Bar. Door het mooie weer en doordat het vrijdagavond was, was er nog veel meer bedrijvigheid op straat dan gisteravond. Veel muziek op straat, veel muziek binnen en vooral heel veel bier. Kortom: gezellig. Wij zijn maar wederom de kroeg ingedoken en hebben ons daar te goed gedaan aan Ierse tapa’s en een paar heerlijke pinten Guiness (ik althans, Ineke heeft het bij de rosé gehouden).
Morgen is het tijd voor onze volgende etappe. We pikken Niek en Martine op in Cork, waarna we door rijden naar Kenmare. Daar zullen we een volle week blijven en hopelijk gaan genieten van de prachtige omgeving daar. Volgens de weersvoorspellingen ziet het er uitstekend uit….

• 27 Juli 2011 - 15:39

Jacintha:

Hoi vakantiegangers!
    Ik geniet weer volop van jullie vakantieverhalen/foto's. Maar moet ik me nu ongerust maken..?
    Want ik heb al 4 dagen niets van jullie belevenissen kunnen lezen...
    Ik wens jullie nog hele mooie,
    zonnige, gezellige 13 dagen toe!!
    Lieve groetjes.