Goodbye Dublin en welkom Niek en Martine - Reisverslag uit Kenmare, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Goodbye Dublin en welkom Niek en Martine - Reisverslag uit Kenmare, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Goodbye Dublin en welkom Niek en Martine

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

24 Juli 2011 | Ierland, Kenmare

Na een prima nachtrust gisterochtend vertrokken uit Dublin. Eerst nog even tanken, de 1e keer deze reis. In Engeland hebben we helemaal niet getankt, want hier in Ierland is de diesel toch nog altijd ruim 20 cent per liter goedkoper (maar toch nog 1,43). En daarna redelijk dwars door Dublin gereden (leve het navigatiesysteem!) Ergens had ik gelezen dat Dublin op Athene na de drukste en meest chaotische stad van Europa was, met veel file en getoeter en zo. Niets is minder on(!)waar. Tenminste niet toen wij er waren. Het ging heel soepeltjes allemaal.
Over de route, dwars door Ierland, naar Cork kan ik heel kort zijn: behoorlijk saai. Het is wat golvend landschap en vooral heel veel weilanden en schapen. Weinig spectaculair dus. Inmiddels hadden we van Niek en Martine een berichtje gekregen dat ze waren gearriveerd in Cork en dat we ze in het centrum konden oppikken. Dus op naar het centrum van Cork. Dat was niet zo moeilijk, het vinden van een parkeerplaats wel. Maar ook dat is uiteindelijk gelukt, waarna we hen daadwerkelijk konden ontmoeten. Vervolgens met z’n allen boodschappen gedaan, want komende week zullen we zelf voor ons eten moeten zorgen. Daarna richting Kenmare, een stadje in het zuidwesten van Ierland. Gelukkig werd het landschap, naarmate we dichterbij de eindbestemming kwamen, steeds mooier en spectaculairder. Het huis wat we gehuurd hebben ligt enkele kilometers buiten Kenmare en heeft geen specifiek adres, dus dat hadden we niet kunnen intikken op de routeplanner. Wel de buurt waarin het lag. Gelukkig had ik via Google street-view goed de beelden in me opgeslagen, zodat ik precies kon zien waar we moesten afslaan (aan de hand van reclameborden langs de weg), waardoor we er moeiteloos heen reden. We hadden de verhuurster al ingelicht hoe laat we ongeveer zouden arriveren. Zij was er nog niet toen wij aankwamen. Ze had namelijk niet verwacht dat wij het zo snel zouden vinden. De deur was wel al open, dus we konden al een blik naar binnen werpen. Dat zag er allemaal erg veelbelovend uit. Een groot wit huis, met een enorme tuin, zowel voor, opzij en achter het huis, met uitzicht op de bergen aan de andere kant van de baai. Al snel kwam de verhuurster en liet ons de hele binnenkant zien: 4 enorme slaapkamers (allemaal met eigen badkamer), een grote achterkeuken met wasmachine en droger, een keuken met vaatwasser, ovens en alles wat je maar kunt bedenken, een heel grote huiskamer met erker, met veel ramen. Kortom: geweldig en superdeluxe! Hier kunnen we het wel een weekje volhouden.
Het weer was goed, dus nadat we ons geïnstalleerd hadden hebben we een wandeltochtje naar de baai gemaakt. Na het eten nog wat zitten kletsen, tv gekeken en plannen zitten maken.
Vanochtend hebben we eerst lekker uitgeslapen. De dag begon wat mistig en miezerig. Maar tegen de tijd dat we op pad gingen was het nog wel bewolkt, maar droog. We vertrokken naar het Killarney National Park. Hier werden we getrakteerd op veel oh’s en ah’s. Prachtige landschappen met veel vergezichten (Ladies View) en spectaculaire watervallen (Torc Falls). De bewolking die er hing maakte de plaatjes eigenlijk alleen maar mooier. De temperatuur was uitstekend, zo’n 18 graden, voor een heerlijke wandeling. We waren overigens niet de enigen in dit gebied. Veel touringcars, wat soms lastig manoeuvreren is op de vaak smalle en bochtige wegen. Het scheelt wel dat er regelmatig een bord langs de weg staat waarop staat dat je hier niet harder dan 100 km/h mag….
’s Avonds lekker gegeten en een dvd’tje gekeken, heerlijk relaxed dus. Ja, prima vol te houden hier.