Drukte, mist en heel veel regen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Drukte, mist en heel veel regen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Drukte, mist en heel veel regen

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

30 April 2012 | Indonesië, Bandung

Vanochtend konden we redelijk relaxed aan de dag beginnen. Er zouden geen wegen afgesloten worden. Het was bewolkt, maar droog. Alleen dat laatste zou niet lang meer duren, dat eerste wel. Naarmate we hoger kwamen, richting Puncak Pas werd het steeds donkerder en het duurde dan ook niet lang of het water viel met bakken naar beneden. Dat wisselde gelukkig wel af met enkele droge perioden,zodat we toch her en der leuke tussenstops konden maken. We hebben een stuk gewandeld door een theeplantage en kwamen bij een plek uit waar je kon zwemmen tussen de koikarpers. Hebben we maar niet gedaan.
De Puncak Pas ligt, zoals te verwachten valt, hoog. Zo hoog dat we omringd werden door de wolken, oftewel mist. Dus het uitzicht bleef jammer genoeg verborgen voor ons. Dan maar foto's op internet opzoeken; kunnen we zien wat we niet gezien hebben...
De afstand tussen Bogor en Bandung is ongeveer 125 km. Het verkeer is erg hectisch en druk. Vrijwel de gehele route is volgebouwd met kraampjes (of iets wat daarop lijkt)en iedereen probeert hetzelfde te verkopen. Het ziet er allemaal erg armoedig uit. Als je door een dorp komt en je kijkt de straatjes in dan zie je alleen nog maar hele smalle steegjes (zandweggetjes) met aan weerskanten opgestapelde krotten, waartussen het dorpsleven zich afspeelt. Soms zie je dan letterlijk aan de andere kant van de weg de mooiste gebouwen en villa's liggen.
We voelen hier ons overigens nog steeds een bezienswaardigheid, want zo worden we wel vaak aangekeken. We zien hier erg weinig westerlingen, wat ik niet verwacht had.
Ruim vóór Bandung begonnen de rijstvelden. Die zijn echt prachtig om te zien. Op verschillende plekken waren mensen aan het werk. Het zijn tafereeltjes die zo uit een boek gehaald zijn, zo lijkt het. We werden zelfs uitgenodigd om te komen helpen met het planten van de rijst. Maar ja, wij hebben vakantie....
Vlak voor Bandung begon het te regenen. Eerst echt heel erg hard; vuilnis wat langs de kant van de weg lag dreef over de straat heen. Het water liep als een kolkende rivier over straat. Zo hard bleef het niet regenen, maar stoppen deed het ook niet echt. We zijn wel heel even de stad ingelopen, na het inchecken, maar de regen maakte het niet echt prettig. Dus we zijn maar gaan eten in ons hotel, een prachtig Nederlands koloniaal gebouw met nog veel fotomateriaal uit die tijd.
Morgen gaan we een vulkaan bezoeken en heetwaterbronnen. Hopelijk stopt het wel met regenen...

• 30 April 2012 - 16:22

Geerlof En Marianne:

Hoi John en Ineke,
    De verslagen zijn weer leuk om te lezen en mooie foto's. Hopelijk voor jullie trekt de regen snel weg. In ieder geval hebben we hier een zonnige koninginnedag. Ook mooi meegenomen.
    John, voor morgen een hele prettige verjaardag.

Groet
    Geerlof en Marianne

• 30 April 2012 - 17:11

Linda:

Leuk om te lezen allemaal! Helemaal in een 'andere wereld', en al die regen is ook wel weer bijzonder toch? Het contrast tussen rijk en arm lijkt me erg indrukwekkend.
    Foto's van gister van de Botanical Garden ook mooi!

• 30 April 2012 - 21:03

Betsie:

Hoi John en Ineke,

John van harte proficiat met je verjaardag en geniet van jullie vakantie. Betsie , Rob en Sander

• 01 Mei 2012 - 06:27

Rina En Peter:

Hallo John en Ineke,
    John van Harte Gefeliciteerd met jou verjaardag.
    Ondanks het vele water wens ik jullie toch een fijne en zonnige dag(avond ondertussen) toe.
    Verder een heel fijne vakantie.
    Rina en Peter

• 01 Mei 2012 - 11:04

Nic En Jacq:

Lang zal die leven, hieperdepieperdepiep hoeraaaa!! John een hele fijne verjaardag vandaag we zullen er alvast eentje op je proosten en thuis zullen we dat nog eens flink overdoen ;-)) met jullie dan he! Geniet van al het moois om jullie heen en wij volgen jullie op de voet Liefs voor beide.

• 03 Augustus 2012 - 09:24

Pieter: