Krugerpark, dreigende olifanten en neushoorns - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Krugerpark, dreigende olifanten en neushoorns - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Krugerpark, dreigende olifanten en neushoorns

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

06 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Ik heb overwogen om over vandaag maar helemaal niets te schrijven. Om de doodeenvoudige reden dat soms woorden tekort schieten om alle indrukken weer te geven.
Terwijl Ineke nog lag te slapen, heb ik me op het balkon geïnstalleerd en genoten van een prachtige zonsopgang en alle bushgeluiden om me heen. Af en toe kwam er een aap op de rand van het balkon even kijken of er wat te halen viel. Mijn aanwezigheid maakte echter dat ie snel weer verdween in de omringende bomen.
Na het ontbijt, wat we samen met het Duitse stel hebben genuttigd, hebben we afscheid genomen van ons fantastische onderkomen in Pezulu Tree House Lodge en zijn we richting Krugerpark vertrokken. De kokkin van de avond ervoor reed met ons mee naar de uitgang van het wildpark, zo’n 15 km., die ze anders had moeten lopen. Het was maar een kleine 50 km. naar het Krugerpark, dus daar kwamen we al op tijd aan zodat we nog veel tijd hadden om wild te spotten. Moeilijk was dat laatste niet, want het diende zich ruimschoots aan. Al snel zagen we grote groepen impala’s, gnoe’s en zebra’s. En heel veel vogels, allemaal bijzonder en vooral heel kleurrijk. De dieren zijn zo gewend aan auto’s in het park dat ze er zich helemaal niets van aantrekken. Gelukkig hadden we bij de ingang van het park een boekje gekocht met daarin de meeste dieren van het Krugerpark, zodat we de beestjes ook bij hun naam konden noemen. En we konden gaan afstrepen.
Het enthousiasme werd pas echt compleet toen twee kolossen van olifanten de weg overstaken. Er zouden er die dag nog velen volgen. Sommigen iets verder weg, anderen vlakbij. Eentje hadden we niet in de gaten, omdat onze ogen gericht waren op de kudde die al voorbijgestampt was. De nakomer kwam voor ons volkomen onverwacht uit de bush de weg op, op een paar meter van onze auto. Hij draaide zich in onze richting, zijn oren gingen wijd uiteen. Ik heb ooit gelezen dat olifanten dan boos zijn, dus ik wist niet hoe snel ik achteruit moest. Gelukkig hield Jumbo het toen voor gezien en zette koers richting de rest van de kudde. Tot onze opluchting, want het voelde wel even angstig spannend.
Ondertussen konden wij ons vergapen aan al het moois wat zich aan ons ten toon stelde. Bezoekers houden elkaar ook op de hoogte. Zo kregen wij van een paar jongens te horen dat een kilometer verderop een neushoorn gespot was. En jawel, heel ver weg, maar duidelijk herkenbaar was er eentje te zien. Ze komen beduidend minder voor dan de meeste andere dieren, dus dat was al bijzonder. Helemaal speciaal werd het echter toen we aan het eind van de dag, volkomen onverwacht, twee enorme rhino’s de weg op zagen stappen, vlak achter onze auto. Wat zijn die beesten groot…. We stopten natuurlijk meteen, waardoor een van de rhino’s meteen richting auto kwam lopen. Oeps….. op een paar meter afstand ziet dat er wel heel gevaarlijk uit, dus we hebben maar iets meer afstand genomen. Genoeg voor de neushoorn om zich weer bij zijn maatje aan te sluiten. Wat we allemaal gezien hebben? Teveel om op te noemen, in ons boekje staat het allemaal aangekruist. Bij de meest bijzondere dieren die we gespot hebben, behoorden ook de hyena’s met hun jonkies. Al met al weer een dag met enorm veel indrukken, mooie dingen gezien en een paar voor ons spannende situaties. We waren nog net op tijd in ons restcamp om de ochtendsafari te boeken van morgenochtend. Daarvoor zullen we om half 4 (!) ons bed uitmoeten, maar we willen er alles aan doen om ook nummer 5 van de Big Five te ontdekken, het luipaard. Daarna kunnen we het Krugerpark en Zuid-Afrika verlaten om een paar dagen door te brengen in Swaziland.