Appelvallei, bobotie en Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Appelvallei, bobotie en Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Appelvallei, bobotie en Cape Town

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

22 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Grabouw is het centrum van de appelindustrie. En dat is ook duidelijk zichtbaar. Grote landerijen met appelboomgaarden, vrachtwagens vol met kisten appels, die nu geoogst worden. De herfst is hier immers net begonnen. Afgelopen donderdag hebben we rondgetoerd door de omgeving van Grabouw. Deze plaats staat niet bekend als vakantieplaats, maar qua omgeving zou dat best kunnen. En bovendien is het maar 20 minuten rijden verwijderd van de kust, met prachtige stranden. Ook hebben we meer toeristische plaatsen aangedaan, zoals Hermanus. Deze plek staat bekend vanwege de walvissen, die hier in grote getalen verschijnen tussen juni en november. Dus nu even niet….
Voor het avondeten waren we uitgenodigd door Meike en Marlies, haar huisgenoot, voor een heerlijke bobotie, een zuid-afrikaans gerecht. Het smaakte in ieder geval prima.
Vrijdag hebben we, samen met Meike, onze reis vervolgd naar alweer onze laatste standplaats, Kaapstad. Het is maar een klein stukje rijden, nog geen uur, dus we arriveerden er al vroeg in de middag. Gelukkig kent Meike de weg prima, dus dat maakte het wel zo makkelijk. Bovendien is het verkeer hier rustig en de bewegwijzering erg goed.
We hebben maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bekende Waterfront te verkennen. Wat opvalt is dat hier een gezellige, relaxte drukte heerst. Met uitzicht op de Tafelberg en Lion's Head is samen een drankje doen toch iets speciaals.
Als de Tafelberg geen tafelkleedje heeft, m.a.w. niet overdekt is door een laag wolken, en het niet te hard waait, moet je je kans pakken en een bezoek aan de top brengen. De kans bestaat namelijk dat het anders dagen kan duren, vooraleer je er weer naar toe kunt. De omstandigheden waren nu uitstekend, dus we hebben de ronddraaiende gondel naar de top genomen. De weg er naar toe gaf al bijzondere uitzichten, maar bovenop was helemaal fantastisch. Weliswaar ondernam de bewolking al pogingen om bezit te nemen van de Tafelberg, maar dit beperkte zich vooral tot de zuidoostzijde. Aan die kant keek je dus neer op een aaneengesloten wolkendek, zelf stonden we heerlijk in de zon. Aan de andere kant echter hadden we een geweldig uitzicht op Kaapstad met zo’n kleine 5 miljoen inwoners. We zagen de superrijke delen van de stad, maar ook de enorme townships, waar ca. 60% van de bevolking woont.
Na het bezoek aan de Tafelberg werd het tijd om te gaan inchecken in ons appartement in Milnerton, ongeveer 9 km. ten noorden van het centrum van Kaapstad. Het appartementencomplex ligt letterlijk aan het strand van de Atlantische Oceaan, waar we vanaf ons balkon direct op uitkijken. In de verte zien we een eilandje liggen. Het blijkt Robbeneiland te zijn, de plek waar Nelson Mandela 28 jaar gevangen heeft gezeten.
Voor morgen staat het skydiven op het programma. De weersverwachtingen zijn echter niet bemoedigend, dus de kans bestaat dat we het zullen moeten uitstellen…