Oude bossen, verlaten stranden en ‘n hottub - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Oude bossen, verlaten stranden en ‘n hottub - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Oude bossen, verlaten stranden en ‘n hottub

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

22 Juni 2014 | Canada, Ucluelet

De rit naar Ucluelet, aan de westkust van Vancouver, was slechts ruim 200 km. Dus we konden rustig aan doen. Eerst gisterochtend in alle vroegte genoten van alweer een prachtige zonsopkomst. Op weg naar Ucluelet een tussenstop gemaakt in MacMillan Park. Dit bleek een klein voorproefje te zijn van wat de westkust ons zou gaan bieden: eeuwenoude, meters dikke bomen in een regenwoud, begroeid met mos.
Het gebied tussen de oost- en de westkust van Vancouver Island is vrijwel onbewoond. Dorpjes zijn er al helemaal niet, vooral veel bos. Dichter bij de kust was het weer wat drukker. Ucluelet is een klein dorpje op een schiereiland, wat vooral leeft van toerisme. Het is kleiner en beduidend minder toeristisch dan het 30 km. noorderlijker gelegen Tofino. We hebben hier de beschikking over een heerlijke cabin met alles er op en er aan. Vanaf het balkon kijken we neer op een rivier, die een klein stukje verder in zee uitkomt. Langs de rivier laten zich regelmatig zwarte beren zien, aldus de eigenaresse. Alleen hebben wij die nog niet gezien. Wel wasberen die hier veel voorkomen en allesbehalve schuw zijn. Je ziet ze hier op en over de auto’s klimmen, op balkons en over de daken, op zoek naar alles wat eetbaar is. Als je eetbare spullen buiten laat liggen ben je ze zo kwijt. ‘s Avonds hebben we uiteraard nog heerlijk gebruik gemaakt van de hottub.
Langs de westkust, tussen Tofino en Ucluelet, ligt Long Beach, een langgerekt prachtig zandstrand, afgewisseld door rotsachtige delen. Direct daar tegenaan ligt het regenwoud. In dit gebied zijn overal prachtige wandelroutes uitgezet, die zowel door de bossen als over de stranden gaan. Hiervan hebben we er enkele gelopen vandaag en tussendoor genoten van het prachtige weer. Eeuwenoude bossen, met enorme bomen en mosgordijnen die spookachtig aandoen. Enorme, vrijwel verlaten, zandstranden met langs de vloedlijn veel aangespoelde oude bomen. Wanneer bomen het hier begeven door een storm laten ze die gewoon liggen. Deze bomen vormen weer de voedingsbodem voor nieuw leven. Dit levert soms wonderlijke creaties op, zoals bomen die geworteld zijn in de stam van omgevallen bomen. In één van de bossen zijn de condities dusdanig dat bomen niet hoger worden dan 2 á 3 meter. Het geeft een merkwaardig bonsai-idee. Kortom, een heerlijke dag met prachtig weer en vooral veel gezien.

• 25 Juni 2014 - 07:23

Linda:

Wat heerlijk, ik zit jaloers mee te lezen ;-)