Alhambra, flamenco en processie's - Reisverslag uit Granada, Spanje van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Alhambra, flamenco en processie's - Reisverslag uit Granada, Spanje van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Alhambra, flamenco en processie's

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

03 April 2015 | Spanje, Granada

Van Cordoba naar Granada is zo'n 160 km., dus tijd genoeg om wat tussenstops te maken. Dankzij de tips van Henk kwamen we in Zuheros terecht, een alleraardigst wit dorpje. Rondom de kerk was er veel bedrijvigheid, uiteraard in het kader van de processie die later op de dag zou trekken. Bovendien is Witte Donderdag hier een feestdag en alles en iedereen was op straat. In El Cantino, een restaurantje onderaan het dorp, waren veel ouders met kinderen neergestreken. Iedereen leek elkaar te kennen en het was een gezellige drukte. Het hippie-gehalte was hoog, zal ik maar zeggen.
In Granada was het even zoeken naar ons appartement. Toen we het eenmaal gevonden hadden, bleek het niet helemaal overeenkomstig de beloften van de foto's. Een prachtig terras, maar geen fatsoenlijke stoelen om op te zitten, een douche waar je niet onder kon staan, een bad zonder stop en een keuken met maar één pan. Een tegenvaller dus. Gelukkig waren we de volgende dag de hele dag weg, want wie Granada zegt, zegt Alhambra. Dat is gewoonweg een must. En nu snappen we ook waarom. Het enorme Moorse paleis lag op loopafstand van ons appartement, dus we konden beginnen met een lekkere wandeling. Het paleis zelf is spectaculair mooi, met prachtige tuinen en fantastische zalen en binnenpleintjes. In de bouw ervan zijn heel wat manuren gaan zitten, vermoed ik. En vooral veel priegelwerk, gezien de talloze mozaïeken. Maar mocht je ooit in Granada komen, bezoek dan in ieder geval het Alhambra; niet vergeten!
Na het Alhambra was het tijd voor tapa's en wijn, want dat hoort er nou eenmaal bij hier. En is bovendien ook erg lekker. De sfeer in de stad deed een beetje denken aan Koninginnedag bij ons. Overal waren optredens en we konden genieten van een prachtige flamencoshow op straat. Mensen stonden buiten te kletsen, te eten en te drinken. Kortom: zo wordt Goede Vrijdag hier gevierd. Uiteraard was er 's avonds weer een processie, net zo druk en groots als de vorigen. Nu werd er een enorme baar meegedragen, met daarbovenop een kist waarin Jezus lag. De afsluiting van de processies. Daarna rustig teruggelopen richting ons appartement en het laatste stuk maar met de taxi; we waren de weg weer eens kwijt....
Vanaf morgen gaan we de bergen in, naar de Alpujarras