Chaos, annulering vlucht en toch nog Picasso - Reisverslag uit Málaga, Spanje van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Chaos, annulering vlucht en toch nog Picasso - Reisverslag uit Málaga, Spanje van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Chaos, annulering vlucht en toch nog Picasso

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

11 April 2015 | Spanje, Málaga

Buenos dias! Tegen de planning in hebben we ons verblijf in Spanje met enkele dagen noodgedwongen moeten verlengen. Maar voordat we dat definitief wisten waren we een hele ervaring rijker.
Keurig op tijd waren we afgelopen donderdag op Aeropuerto de Málaga. Om 15.40 uur stond het vertrek gepland. En volgens de borden klopte dat ook. Het viel ons wel al op dat er behoorlijk wat vluchten geannuleerd waren naar Frankrijk en Engeland. Maar die van ons stond er nog. En bleef er staan. Wel veranderde voortdurend het tijdstip. Eerst een half uurtje later, dan 2 uur later, dan weer een uur vroeger. Kortom: ze hadden een flexibel informatiebord, daar op het vliegveld van Malaga. Ook de passagiers werden geacht flexibel te zijn: de boardinggate veranderde ook voortdurend, dus iedereen rende met bagage van de ene gate naar de andere en weer terug. Enige gerichte informatie bleef echter uit. Op een gegeven moment stonden we voor de gate en werd omgeroepen welke stoelrijen als eerste mochten boarden. Echter, nog voordat iemand daadwerkelijk door de gate kon, kregen we al de mededeling dat de vlucht uitgesteld was tot 23.00 uur. De stress en de boosheid bij velen nam zienderogen toe. Zonder enig merkbaar effect overigens. Dan maar even een snelle hap bij de Burgerking. Want ongeacht de regel dat de luchtvaartmaatschappij voor drinken en eten hoort te zorgen, moesten we dat gewoon zelf regelen. Tijdens de laatste hap verscheen op het informatiebord dat de boarding was begonnen! Dus nog haasten ook. Van verre zagen we al dat het druk was bij de gate. Daar aangekomen bleek dat er een grote groep al aan boord was. En een grote groep, m.n. Spanjaarden, stond schreeuwend en tierend het vliegveldpersoneel af te snauwen. Onduidelijkheid, verwarring en chaos alom. Volgens anderen waren er veel passagiers aan boord gegaan die eigenlijk pas een dag later zouden vertrekken (met hún uitgestelde vlucht). En daarom konden wij nu niet aan boord. Gelukkig, een grote groep passagiers kwam weer terug uit het vliegtuig. Zo, eigen schuld, moeten ze maar niet in óns vliegtuig stappen. De opluchting was echter van hele korte duur: de hele vlucht was nu gewoon geannuleerd….. Veel mensen werden nog bozer en gingen nog harder schreeuwen. Ook dat hielp niet. Verdere informatie konden we ophalen bij de Vuelingdesk, ergens aan de andere kant van het vliegveld. Dus iedereen zo snel mogelijk daar naar toe, blindelings achter de rest aan. Bij de desk was al een behoorlijke rij ontstaan. En achter de desk een eenzaam, wanhopig kijkend meisje die het allemaal af moest handelen. Gelukkig kreeg ze enige versterking, wat overigens niet veel uitmaakte, want veel anders dan het ticket omboeken konden ze toch niet. Klant per klant werd afgehandeld; vooraan een paar Spanjaarden die alleen al meer dan een half uur in beslag namen, omdat ze iets eisten wat gewoon niet kon. Wij stonden ergens achteraan in de rij…. Dus Ineke ging maar eens vooraan kijken om wat meer informatie los te peuteren. Even later ging ik daar ook maar eens kijken en zagen we onze kans schoon om bij de desk te komen. Oké, niet netjes tegenover al die mensen achter ons, maar wel effectief. Niemand protesteerde trouwens. Hoe dan ook, wij konden ons ticket omboeken naar zaterdagmiddag 14.00 uur. De vlucht van vrijdag zat al vol.
Volgende stap: onze bagage ophalen (ergens aan de andere kant van het vliegveld) en een hotel zoeken. Want hoewel de Europese regels bepalen dat de vliegtuigmaatschappij dat hoort te doen, deed die dus helemaal niets. Met de taxi naar het centrum van de stad en even later hadden we een keurig hotelletje gevonden, waar we twee nachten konden verblijven (wel ’s ochtends van kamer wisselen).
De volgende ochtend zag de wereld er alweer heel anders uit. Weliswaar wat grauw bewolkt en fris, maar wel met het vooruitzicht om Malaga te verkennen, zij het noodgedwongen. We waren in ieder geval blij dat we een paar dagen eerder de keuze hadden gemaakt om in de bergen te gaan wandelen en niet een dagje Malaga te doen. Na een bezoek aan de overdekte markt hebben we dus toch het Picasso-museum kunnen bezoeken, wat overigens absoluut een aanrader is (mede dankzij de Nederlandstalige audio-guide). Toen we weer buitenkwamen was de lucht strakblauw en het was weer heerlijk warm. Dus een bezoek aan het Alcazaba lag voor de hand, een prachtig oud Moors fort, waar je letterlijk kunt verdwalen in alle gangetjes en binnenplaatsjes. En om al deze noodgedwongen ellende wat draaglijker te maken hebben we maar een terrasje opgezocht en ons tegoed gedaan aan wijn, bier en tapas. Ja, je moet toch iets om de tijd te doden. We hebben het daar een uur of 4 uitgehouden. ’s Avonds nog lekker langs de haven gewandeld en een of ander festivalletje bezocht waar we bij uitkwamen.
En nu, terwijl ik dit tik, zit ik weer op Malaga Airport, in afwachting van onze vlucht om 13.55 uur. Er zijn nog geen signalen dat er iets tussen gaat komen, maar je weet maar nooit….

Update: alles is prima verlopen en volgens planning! Nu, zaterdagavond, zitten we weer lekker thuis en zijn we een bijzondere ervaring rijker…..