Puerto Jimenez, oerwoud rallye en $200 cashback - Reisverslag uit San José, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Puerto Jimenez, oerwoud rallye en $200 cashback - Reisverslag uit San José, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Puerto Jimenez, oerwoud rallye en $200 cashback

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

09 Maart 2016 | Costa Rica, San José

De koffers zijn ingepakt. Komende nacht om half 4 gaat de wekker en om half 8 het vliegtuig. Maar ondertussen hebben we nog wel genoten van een paar heerlijke dagen in Puerto Jimenez en omgeving. Het was nog even uitzoeken wat we precies zouden gaan doen en op zaterdagmiddag bleken de vele kantoortjes, waar de tours te boeken zijn, al gesloten. Maar gelukkig op zondagochtend weer open. ’s Avonds hebben we nog een hele poos bij de haven zitten kijken naar de plaatselijke vissers die de vissen vooral voerden in plaats van vingen. Het hele dorp straalt een enorme relaxedheid uit en deed ons denken aan Griekenland van 30 jaar geleden (alleen vele malen duurder….). ’s Zondags hebben we alsnog een tour geboekt van een halve dag (van 6 tot 13 uur) en hebben we een autorit gemaakt die ik nog op mijn wensenlijstje had staan. Langs de kust naar het zuiden, waarbij verschillende rivieren overgestoken moesten worden, zonder brug wel te verstaan. Een leuke uitdaging. En onderweg verschillende mogelijkheden om van het regenwoud aan de ene kant en het strand aan de andere kant te genieten. En niet te vergeten de vele plekken waar we stopten om van het wildlife te genieten. Met name papegaaien en apen komen hier heel veel voor. De volgende ochtend was het vroeg dag. We moesten ons om 6 uur melden bij onze gids, die met ons mee zou rijden. Het eerste deel van de route was hetzelfde als die we gisteren zelf ook al gereden hadden, alleen wist hij nog veel meer plaatsen aan te wijzen waar wat bijzonders te zien was. De uitdaging begon pas recht toen we een heel smal weggetje ingingen, wat dward door het regenwoud voerde. Overal om ons heen hoorden we de verschillende vogels en zagen we talloze apen door de bomen slingeren. Brulapen (hawlermonkeys) die een gigantisch kabaal maken, angstaanjagend bijna, en die vervolgens redelijk klein blijken te zijn. Spidermonkeys die letterlijk op alle mogelijke manieren door de bomen slingeren. En daarnaast de uitbundige vegetatie. Het was overigens wel knap warm, ruim boven de 30 graden, en ontzettend vochtig, wat de nodige zweetdruppels opleverde. Na afwisselend rondgereden en gewandeld te hebben, nam de gids ons mee naar speciale plekken aan het strand, met zo mogelijk nog spannendere weggetjes. De auto is inmiddels flink door elkaar gerammeld en vandaag kwamen we er achter dat het spatbord aan de voorzijde enigszins los is geraakt. Het moet het nog nog 2 km volhouden, dan zijn we bij het vliegveld; moet lukken. Gistermiddag hebben we heel rustig aan gedaan. Heerlijk relaxed met een wijntje aan het strand gezeten en genieten van de zonsondergang en de heerlijke sfeer. Vanochtend zijn we redelijk op tijd opgestaan, we hadden immers een flinke rit voor de boeg, zo’n 350 km naar San José, naar het hotel bij het vliegveld. Bij het uitchecken wilden we even melden dat de kamer niet helemaal aan onze verwachting voldaan had. Terwijl we dat tegen de manager zeiden, wees hij meteen op een Amerikaan, die er net aan kwam lopen en zei tegen ons: He is the owner, tell him. Dus zo gezegd, zo gedaan. We kwamen in een leuk gesprek met hem terecht en hij vond dat al zijn gasten volledig tevreden moesten zijn. Hij gaf de manager opdracht om ons $ 200 (!) terug te geven. Dat gaf nogal wat problemen (de manager was het er ook absoluut niet mee eens), omdat het volledige bedrag al met de creditcard betaald was. Om een lang verhaal kort te maken: hij ging $ 200 privégeld halen en gaf ons dat, zomaar. Nooit weg natuurlijk…
De autorit verliep zeer voorspoedig, veel sneller dan we verwacht hadden. Over een bergketen heen van 3500 m hoogte, waar het op een gegeven moment slechts 15 graden was.
Totdat de GPS ons behoorlijk verkeerd stuurde. Wat er precies mis ging weten we niet, maar we zijn dwars door de sloppenwijken en vervolgens het centrum van San José gereden. Het was er stervensdruk, duurde ook erg lang omdat het verkeer meerdere malen muurvast stond, maar desondanks vond ik het niet chaotisch. Er werd niet of nauwelijks getoeterd, iedereen stopte keurig voor de rode stoplichten. Deze ervaring staat echt haaks op wat ik overal gelezen en gehoord heb over het verkeer in San José.
Uiteindelijk waren we tegen 17 uur bij ons hotel.
En nu…. Nu zit het erop. We hebben 3 fantastische weken gehad. Costa Rica is een geweldig en prachtig land. We hebben ons geen enkele maal onveilig gevoeld. De mensen zijn vriendelijk en relaxed. Het is bepaald geen ontwikkelingsland. Misschien niet allemaal zo modern als bij ons, maar de mensen hebben het hier goed, denk ik. Het is overigens wel schreeuwend duur, ook in de supermarkten en zo. Ik weet niet wat het gemiddelde inkomen van de Tico’s is, maar de prijzen liggen vaak net zo hoog, zo niet hoger, dan bij ons. En wat betreft toeristische attracties, ook die zijn heel duur. Je betaalt sowieso $ 15,00 per persoon per park waar je in wilt. Daarnaast heb je altijd wel een gids nodig, anders zie je niets of niet veel. En zo’n gids kost al gauw $ 50 - $ 65 p.p. En een snorkeldag? Je betaalt er zo $ 100 p.p. voor. En je moet tegen de warmte kunnen en de enorme hoge luchtvochtigheid. De temperatuur overdag varieerde van 30 – 36 graden, ’s nachts van 23 – 27 graden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het was geweldig en ik kan het iedereen aanraden.

• 09 Maart 2016 - 07:59

Linda:

Goede terugreis!

• 09 Maart 2016 - 08:26

Marisca,:

Mooi geschreven allemaal John en uiteraard schitterende foto,swe hebben meegekeken met jullie reis.
    goeie terugreis gewenst en brrrrr hier is het koud dus pak je maar goed in.