Paardrijden, prehistorische tekening en sunset - Reisverslag uit Viñales, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Paardrijden, prehistorische tekening en sunset - Reisverslag uit Viñales, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Paardrijden, prehistorische tekening en sunset

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

08 Januari 2018 | Cuba, Viñales

Dag 5 - maandag 8 januari

Na de uitdaging van de Cubaanse wegen overleefd te hebben, wordt het tijd voor de volgende: paardrijden... We doen mee aan een horseback riding tour door de Viñalesvallei. Het zonnetje scheen en het was al heerlijk warm. Uiterlijk om 8.45 uur verzamelen op een bepaalde plek, want om 09.00 uur zouden we vertrekken met de gids. Die pas om 09.10 kwam aankakken. Eerst een wandelingetje en daarna het moeilijkste deel: hoe kom je op zo'n paard, die stijgbeugel zit toch nog verdomd hoog. Maar met wat hulp van de gids lukte het. Het zag er waarschijnlijk niet uit, maar wie maalt daar om. Ineke had het iets makkelijker: bij gebrek aan paarden kreeg zij een muilezel toegewezen, net iets lager dus. Maar ook wat koppiger. We deden deze tour samen met2 Engelse dames die we ook al in Havana hadden ontmoet. In het begin was het even wennen om op zo'n paard te zitten, maar al snel voelde het al heel relaxt. Ineke dacht er wat anders over, aangezien haar ezel af en toe wat aanmoedigingen nodig had om weer in beweging te komen. Op zo'n paard komen is één ding, er op blijven zitten is iets anders. Dat ondervond een van de Engelse dames die er van af kukelde. Gelukkig kon ze wel weer verder rijden, maar ze had zich toch wel vervelend bezeerd. Te paard hebben we een tabaksplantage en een koffieplantage bezocht en vooral genoten van de prachtige omgeving en het heerlijke weer. In de Viñalesvallei vallen vooral de vreemd gevormde heuvels op, de zgn. mojotes. Deze bestaan uit kalksteen en hebben door erosie hun typische vormen gekregen. In dit gebied wordt de beste tabak ter wereld verbouwd (zegt men) en hier vinden de beroemde Cubaanse sigaren hun oorsprong. Van de productie ervan hebben we uiteraard een voorstelling gekregen, plus een sigaar om te proeven. Verder zien we her en der boeren aan het werk op de plantages, meestal met behulp van ossen. Het levert idylische tafereeltjes op.
In de middag hebben we op eigen houtje wat activiteiten ondernomen. We hebben een of andere "beroemde" grot bezocht en uiteraard de prehistorische muur: een enorm schilderij van 180 meter lang en 120 meter hoog, met daarop enkele "prehistorische tekeningen" in primaire kleuren. Ooit heeft Fidel hiertoe opdracht gegeven. Hij wilde hiermee benadrukken dat het socialisme zijn oorsprong vindt in de prehistorie. En dat is dan ook de enige link die er is met de prehistorie. Daarna zijn we nog naar een prachtig uitzichtspunt gereden. Hier konden we van grote hoogte genieten van de prachtige Viñalesvallei en de zonsondergang onder het genot van een drankje.

• 15 Januari 2018 - 07:20

Marisca:

laat ons eens mee lachen John, of hou je de beelden voor jezelf;)
    heerlijk toch, ik zie het voor me hier Ineke op een eigenwijze ezel hihi