"Benzine op", Camagüey en een echte winkelstraat - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu "Benzine op", Camagüey en een echte winkelstraat - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

"Benzine op", Camagüey en een echte winkelstraat

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

15 Januari 2018 | Cuba, Camagüey

dag 12 - maandag 15 januari

Ruim 250 km te gaan naar Camagüey, als tussenstop naar Santiago de Cuba. Nog even de basaltkeien in de straten
van Trinidad trotseren en de tank nog even volgooien. Bij het eerste tankstation kwam al meteen iemand naar ons
toe lopen om te vertellen dat hier de benzine op was. Vreemd.... En er was ook geen tankstation meer tussen hier
Camagüey. Maar geen nood, we konden een jerrycan kopen van hem, 35 liter voor 52 CUC, oftewel ruim 28 cent per
liter extra. Ik vertrouwde het niet en maakte aanstalten om naar de man achter het loket te lopen. En plotseling
was er wel benzine in de pomp, voor de normale prijs van 1,20 CUC per liter. De man wist ons ook nog wel te
vertellen dat de linkervoorband niet helemaal vol genoeg was en die zou zeker plat zijn voordat we in Camagüey
zouden zijn, dus die moesten we nu echt even op laten pompen. Achter ons stond al een ander mannetje met de
luchtslang klaar. Ik zei dat is goed, heb het raampje dichtgedraaid en ben vertrokken. Op de weg naar Camagüey
kwamen we zeker nog 4 of 5 tankstations tegen.
Verder verliep de reis zeer voorspoedig en halverwege de middag waren we op de plaats van bestemming. De GPS
stuurde ons vlekkeloos door de wirwar van smalle en drukke straatjes tot voor de deur van Hostal Caridad. Even
later kon ik mijn Spaans ophalen, doordat een mannetje mij naar een garage loodste, waar de auto binnen kon staan,
een kilometer verderop.
Camagüey zelf is weer anders dan alle eerdere plaatsen die we hier gezien hebben. Hier is zowaar een soort van
winkelstraat met grote, modern aandoende winkels die soms veel op een warenhuis leken. Het aantal artikelen binnen
is weliswaar zeer beperkt, maar hier was meer te krijgen dan op alle andere plekken. Het meeste is van Chinese
of Vietnamese makelij. Hier heb ik zelfs een zonnebril kunnen kopen. De mijne was ik kwijtgeraakt ergens en tot
nu toe in heel Cuba nog geen nieuwe kunnen vinden. 's Avonds nog heerlijk gegeten in een door Tripadvisor
aanbevolen restaurant. Eigenlijk konden we niet naar binnen, omdat we niet gereserveerd hadden, maar toen we
het kaartje lieten zien van ons hostal en zeiden dat juist dit restaurant aanbevolen was, kon het in een keer wel.
'n Bijzonder land, Cuba....