Khao Sok National Park - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Khao Sok National Park - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Khao Sok National Park

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

04 Februari 2019 | Thailand, Chiang Rai

Verkeerde verwachtingen, prachtig meer, echte jungle en heerlijke massage

In Thailand kun je terecht voor welke soort vakantie dan ook (hoewel, een skivakantie is misschien wat lastiger….). Na Chiang Mai stonden er 4 dagen Khao Sok National Park op het programma. Volgens de beschrijving een prachtig park, met nog veel wildlife, zoals gibbons en andere apen, neushoornvogels, olifanten, zwarte beer, slangen en zelfs tijgers. Deze laatste worden overigens nooit echt gespot, maar zijn met speciale camera’s wel waargenomen.
Allereerst stond voor ons de vliegreis van Chiang Mai naar Suratthani op het programma. Keurig op tijd werden we opgehaald bij het hotel, om vervolgens veel te vroeg op het vliegveld te zijn. Ondanks dat het om een binnenlandse vlucht ging moesten we 2 x door een beveiligingspoort, dus dat betekende 2 x zakken leeghalen, riem af, laptop uit de tas e.d. Daarna was het even puzzelen waar we precies moesten zijn, maar verder liep alles gesmeerd. Na de 2 uur durende vlucht kwamen we aan op het vliegveldje van Suratthani, waar we alweer opgewacht werden door een niet al te spraakzame mevrouw. Nog 1 ½ uur in de minivan en we waren op de plaats van bestemming, het Montania Lifestyle Resort. Een prachtig resort, vlakbij de ingang van het National Park en supervriendelijke mensen. De resterende uren van die dag hebben we gebruikt om het dorpje even te verkennen, lekker te zwemmen en heerlijk te eten. En om de jungletrekking voor de volgende dag te boeken.
Na het prima ontbijt stonden we dan ook om 09.00 uur paraat voor onze eerste jungle-experience. Hoewel het maar een kwartiertje lopen was, werden we toch met hotelvervoer naar de ingang van het park gebracht, waar we al opgewacht werden door onze zeer enthousiaste gids. Een jonge man, die in ieder geval erg veel lol in zijn werk had. En boordevol grappen zat om die domme toeristen iedere keer op het verkeerde been te zetten. Gelukkig net niet over the top of irritant en genoeg zelfspot om echt leuk te zijn. Daarnaast wist hij ons op vanalles te wijzen wat we anders absoluut niet gezien zouden hebben. Het werd een erg leuke tocht, die goed te belopen was. Bovendien hebben we, behalve dat we hun kenmerkende geroep voortdurend konden horen, enkele gibbons gespot. Maar wat zijn die beesten moeilijk te fotograferen. En als je ze dan al een keer in beeld hebt, is het nog maar de vraag of ze er scherp op staan. Maar het doet niets af aan de ervaring om deze dieren echt in het wild te zien. Opvallend is trouwens hoe ontzettend weinig vogels er hier te zien zijn.
’s Middags heb ik, terwijl Ineke lekker aan het zwembad lag te lezen, de wandeling nog eens dunnetjes overgedaan, maar dan nu geheel in mijn eigen tempo. Dat wil zeggen overal stoppen om foto’s te maken van dingen die ’s ochtends erbij inschoten. Op de terugweg naar het hotel nog even een lekkere Thaise massage van nek en schouders ondergaan (een half uur voor slechts € 5,40). En ’s Avonds was het tijd om onze voorbereidingen te treffen voor onze “One Overnight Lake Trip”. Een uitstapje, waarbij we een nacht in een primitief onderkomen doorbrengen in een drijvend huisje op een prachtig meer en een jungletrekking maken met een optioneel bezoek aan een grot. We konden echter alleen maar de hoogstnoodzakelijke spullen meenemen, waarvoor we waterdichte bags meekregen van het resort. ’s Ochtends werden we om 9 uur opgehaald, door een in onze ogen krankzinnige chauffeur. Veel te hard en agressief rijden, continu op de gok inhalen en dat soort dingen dus. Geen pretje, dus ook geen fooi. Gelukkig duurde de rit niet al te lang. Bij de pier aangekomen die toegang biedt tot het nationale park werden we met onze groep van ongeveer 15 personen met een longtailboot naar ons drijvend huisje gebracht. Het meer, een stuwmeer, was overigens prachtig. Bij de huisjes aangekomen was het tijd voor een lunch en om even te installeren. We waren in de verwachting dat de middag verder helemaal open was, maar de hike van morgenochtend was verplaatst naar deze middag. Jammer, was wel lekker geweest om wat rustiger aan te doen en lekker te zwemmen en te kajakken. Dus na even gezwommen te hebben moesten we in de benen voor de jungle-trekking, iets wat we toch niet wilden missen. We hadden ons al voorgenomen niet mee de grot in te gaan die ook bezocht zou worden, maar daar te wachten tot de rest van de groep weer terug kwam. Onze verwachting was dat de wandeling naar die grot toe ook al echt de moeite waard was, maar in feite was het een rush naar die grot toe. Over moeilijk begaanbare paadjes en door riviertjes. Op zich niet erg en eigenlijk ook best wel avontuurlijk, maar in het gehanteerde tempo was het niet echt prettig. Tijd om om je heen te kijken was er niet. Terwijl de anderen de grot ingingen (eentje waarbij je soms tot schouderhoogte in het water stond en door hele nauwe doorgangen moest zwemmen), bleven wij wachten op een heerlijke plek in de jungle, bij een watervalletje. Daar hadden we de tijd aan onszelf en konden we zelf wat rondlopen en rondkijken. Na ongeveer 1 ½ uur kwam de groep terug en was het weer in een rush terug door de jungle. ’s Avonds gezamenlijk diner en nog even lekker buiten zitten. Er zou maar zeer beperkt elektriciteit zijn, maar uiteindelijk was het er de hele avond en nacht. Ergens wel jammer, want nu bleven alle lampen voor de drijvende huisjes aan, waardoor er nog best veel sprake was van lichtvervuiling. De volgende ochtend was het vroeg opstaan, want er was een boottocht langs de oevers van het meer en de eilandjes om wild te spotten. Met name gibbons en andere apen en neushoornvogels zouden te zien moeten zijn. Gibbons hebben we wel gezien, maar de neushoornvogel hield zich goed verborgen. Verandert niets aan het feit dat het een prachtige vaartocht over het meer was, zo ’s ochtends vroeg. Na het gezamenlijke ontbijt stond er nog een tocht naar een andere grot op het programma, die gelukkig wel makkelijk bereikbaar was, zonder ingewikkelde, haastige trekking vooraf. Ook nu was de tocht over het water het mooist, de grot was wel leuk, maar niet echt heel bijzonder. Dit was tevens de laatste activiteit van deze overnight-laketrip. Na de gezamenlijke lunch werd iedereen weer in de juiste busjes gezet en wij kregen weer onze krankzinnige chauffeur. Gelukkig hebben we ook die tocht overleefd en daarna hadden we nog een hele middag over om heerlijk te relaxen in ons hotel. ’s Avonds eerst even heerlijk laten masseren. “Voeten en schouders” betekent hier: voeten, benen, rug, schouders, nek en hoofd. Heerlijk, soms wat pijnlijk, maar daarna voelt het echt goed! Wij zijn klaar voor de volgende fase: de afsluiting van onze vakantie op het tropische eiland Koh Yao Yai.