Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Fox Glacier

Door: John en Ineke

09 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Prachtige tussenstops, gloeiwormen, spiegelmeer en gletsjers

260 km is het ongeveer van Wanaka naar Fox Glacier. Niet zo’n enorme afstand dus. Maar wij speelden het klaar om er 7 ½ uur over te doen. Deze keer geen oponthoud door een aardige politie-agente of door overstromingen. Nee, deze keer was het te wijten aan de schoonheid van dit prachtige land. Er waren onderweg zoveel plekken, die zo mooi waren, dat je er gewoon niet aan voorbij kon gaan. Op verschillende plaatsen hebben we een korte wandeling gemaakt, langs kreekjes, door mossige bossen, watervalletjes en over het strand. De diversiteit in dit land is enorm groot. En voor je het weet ben je dus 7 ½ uur verder. Met weer een karrevracht aan indrukken en heel veel foto’s.
In Nieuw-Zeeland is het mogelijk op sommige plekken gloeiwormen te zien, heel veel gloeiwormen. Er gaan zelfs tours naar toe. Op een paar plekken echter zijn ze ook zonder gids of tour te zien. En laten wij daar nu net zitten. Op zo’n 600 meter van onze accommodatie is een wandeltrack van een paar kilometer, waar je deze diertjes kunt zien. In het pikkedonker natuurlijk. Dus dat was dan ook ons avondprogramma voor de eerste avond in Fox Glacier. Bijzondere en mysterieuze ervaring. Totdat Ineke in het donker van het plankier tuimelde…. Gelukkig zonder gevolgen.
De weersverwachting voor de gletsjerregio was niet heel erg geweldig. Maar gelukkig was het vroeg in de ochtend nog droog, zodat ik van de gelegenheid gebruik kon maken om naar Lake Matheson te gaan. Dit meer staat bekend om de perfecte weerspiegeling. Mits het kalm weer is natuurlijk. En gelukkig was het dat nu ook. Een rondje van 4,5 km om het meer leverde prachtige plaatjes op. Vóór de regen was ik alweer terug en tegen de middag klaarde het zowaar op, zodat we toch enkele wandelroutes konden lopen om wat meer van de gletsjers te zien. Deze hebben zich in de loop der jaren inmiddels behoorlijk ver teruggetrokken, zodat ze niet meer vanuit het dal direct te bereiken zijn. Opvallend was ook de rood-bruine kleur van de sneeuw. Dit is het gevolg van de bosbranden in Australië. De wind heeft de rook en de as meegevoerd tot in Nieuw-Zeeland. ’s Avonds nog even het rondje om Lake Matheson gelopen. Nu bij zonsondergang, wat weer voor andere plaatjes zorgt. En morgen gaat de reis verder naar Barrytown, een stuk noordelijker aan de westkust van Nieuw-Zeeland. De weersverwachtingen zien er goed uit….