All inclusive, snorkelen en naar huis - Reisverslag uit Holguín, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu All inclusive, snorkelen en naar huis - Reisverslag uit Holguín, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

All inclusive, snorkelen en naar huis

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

22 Januari 2018 | Cuba, Holguín

Dag 19 - maandag 22 januari

Nadat we gisteren de auto hadden afgeleverd werden we met een oude Chevrolet uit 1955 vervoerd naar ons hotel, 12 km. verderop. En daar verlieten we Cuba. Dat wil zeggen, we waren nog wel op het eiland, maar waar we terecht kwamen had niets meer met Cuba te maken. Hier aan de noordkust liggen voornamelijk all inclusive resorts, en dit was er eentje van, hotel Blau Costa Verde. Een gigantisch groot staatshotel, wat wel een opknapbeurt kan gebruiken. Alles is inclusief, dus je kunt er zoveel cuba libres of wat dan ook drinken als je wilt. En er zijn heel wat mensen die daar dankbaar gebruik van maken. Voor alles is gezorgd. Meerdere restaurants waaruit je kunt kiezen, een snackbar die 24 uur per dag open is (alleen waren er geen snacks, maar wel veel drank) en
's avonds entertainment. Gisteravond was er een bandje, wat overigens best wel leuk was, en vanavond was er een "varieteshow", die vooral lachwekkend was. Terwijl de obers maar drankjes blijven rondbrengen.
Apart om een keer meegemaakt te hebben, maar wat ons betreft voor niet meer dan één dag....
Maar gelukkig is er ook een strand bij het complex. Met beachbar, waar ook alles inclusief is. Het strand is prachtig! Bijna helemaal wit, compleet met een azuurblauwe zee en wuivende palmbomen. Overal parasolletjes
van palmbladeren en ligbedden. En het was er niet eens stampvol. Een nadeel was wel dat ook hier het animatieteam zich regelmatig liet gelden. Dan werden er zoveel mogelijk mensen geronseld om mee te komen doen met de aquagym of met de stretching of dansen. Dan schalde de muziek en de stem van de begeleider over het strand.
Strandvervuiling noemen we dat. Er was echter ook een heel groot voordeel. Je kon er namelijk ook snorkelen. Het water was heerlijk warm en je kon tot wel 100 meter ver blijven lopen. Daar was het ook niet meer druk en werd het iets dieper. En daar hebben we de prachtigste vissen gezien. Met honderden krioelden de tropische vissen
om ons heen. Allerlei formaten en alle kleuren van de regenboog. In één woord: geweldig. Ze kwamen zo uit je hand eten, als je iets bij je had. Een Canadese mevrouw was zelfs lichtelijk gebeten door een grote vis die ook iets van het brood wou dat ze in haar hand had. We hebben vandaag dus grotendeels snorkelend doorgebracht. Waarmee het toch nog een heel geslaagde laatste dag was. Tussen de middag nog wel gebruik gemaakt natuurlijk van de all inclusive lunch en 's avonds van het all inclusive diner. En het moet gezegd worden: het eten was uitstekend. De keuze was overweldigend, zoveel soorten vlees, vis, groenten of wat dan ook.
En nu zit het erop. Morgenmiddag om 14.15 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld van Holguin gebracht. De bevestiging van deze transfer kregen we vandaag keurig op een briefje aangereikt. Dus dat zal wel goed komen. Om 18.15 uur vertrekken we hier om dan, via een tussenlanding in Cancun (Mexico), 13 uur later aan te komen in
het koude Amsterdam. Zal wel weer even wennen zijn....