Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Wanaka

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

06 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Heel veel kilometers, ’n bon en ’n bijzonder eiland

Er is in de afgelopen dagen nog veel meer regen gevallen dan verwacht werd. Op sommige plekken tot 1000 mm. Grote delen van de weg naar Milford Sound, waar we afgelopen zondag nog waren, zijn weggeslagen. De weg is voor onbepaalde tijd afgesloten. Met de overlast van de regenval kregen we dus ook te maken op weg naar Wanaka. Na 4 ½ uur rijden waren we 3 km dichter bij onze bestemming dan toen we vertrokken. Overal waren wegen afgesloten wegens overstromingen. Maar nu kwamen we wel door een gebied wat we geskipt hadden in onze reis, omdat je nu eenmaal keuzes moet maken. Ieder nadeel heeft zijn voordeel…
Zoveel regen komt maar eens per 10 jaar voor, aldus een aardige jongedame. Deze jongedame in politie-uniform had me vlak daarvoor met zwaailicht en loeiende sirene achtervolgd (ook een ervaring op zich). Waarom? Ze zei dat ze zich zorgen maakte om mij, omdat ik volgens haar te hard reed en omdat dat heel gevaarlijk was met al die overstromingen. Toch altijd prettig om te weten dat er iemand is die zich om je bekommert. Bovendien heeft ze ons nog uitvoerig gewezen op de kaart hoe we wel een berijdbare route konden nemen naar Wanaka. En dat alles voor het luttele bedrag van 120 NZ$ (€ 72). Maar we hadden dus nog wel zo’n 230 km te gaan. En dat terwijl de normale afstand van Te Anau naar Wanaka 237 km is. Maar we hebben wel spectaculaire dingen gezien onderweg: kleine beekjes die waren veranderd in woest kolkende stromen, grote overstroomde gebieden en op sommige plekken moesten we door een halve meter water rijden om verder te kunnen.
Uiteindelijk waren we toch tegen zessen op onze bestemming. Het regende nog steeds…. Maar gelukkig werd de belofte dat het zou stoppen ingelost. De volgende ochtend keken we bij het ontwaken zo vanuit bed over het meer naar met sneeuw bedekte bergen die schitterden in de zon.
Dus alle reden om na het ontbijt de omgeving te gaan verkennen. Het werd tijd om weer eens een beetje in beweging te komen. En de Waterfall Creek track leek ons daarvoor een goede mogelijkheid. Deze leidde eigenlijk gewoon langs de rand van Lake Wanaka, onder meer langs de beroemde “That Wanakatree”, een boom in het water die om een onduidelijke reden sinds een jaar of 5 een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op fotografen. Daarmee is het de meest gefotografeerde boom ter wereld geworden. Altijd leuk natuurlijk. Maar ook de rest van de wandeling was schitterend. Voortdurend uitzicht op de omringende bergen, langs druivenvelden en bijzondere bomen. Kortom, helemaal Nieuw-Zeeland. De laatste dag in Wanaka hadden we een boottochtje op het programma staan, namelijk naar Mou Waho Island. Door het hoge water en sterke stroming werd het een aardig ruig boottochtje, maar na zo’n 3 kwartier varen kwamen we aan bij “the island in the lake on an island in a lake”. Een bijzonder eiland, omdat het grondig beschermd wordt tegen invloeden van buitenaf. Hier leeft o.m. de Buff Weka, een vogel waarvan men dacht dat die uitgestorven was. Deze werd echter herontdekt en is alleen op dit eiland nog aanwezig. ’n Zeer nieuwsgierige vogel overigens, want we werden meteen bij aankomst begroet. En ook tijdens onze wandeling op het eiland liet het dier zich zonder problemen bewonderen. Bewondering was er ook voor het geweldige uitzicht over het meer op het eiland en tegelijkertijd over het Wanakameer, omringd door de bergen. Later op de dag zijn we, na een picnick op het strand, nog naar het Lake Hawea gegaan, 10 km verderop. Hier hebben we nog een heerlijke strandwandeling gemaakt. En daarmee zit ons verblijf in Wanaka er bijna op. Morgen reizen we verder naar Fox Glacier, aan de westkust van het Zuidereiland. Hopelijk blijft het weer ons goedgezind, want ook daar kan het nog wel eens spoken….

• 06 Februari 2020 - 13:33

Ivon:

Wat een mooi verhaal, maar wat een regen! zwemvesten en badpak mee?

Ik geniet van de geweldige foto's. Echt bijzonder mooi!!

• 06 Februari 2020 - 15:12

Mirjam:

Geweldige ervaringen weer zeg!! Wat zie je er weer heerlijk reislustig uit Ineke..helemaal in de ontdekstand! Top!

• 06 Februari 2020 - 15:44

Gertie:

Wat een schitterende beelden! We genieten hier weer mee.

• 06 Februari 2020 - 16:13

Marisca:

mojmoj, maar voor iemand die zich zorgen maakt betaal je wel een hoge prijs, ( wat hadden we dan al rijk kunnen zijn;) ) super mooi allemaal.

• 06 Februari 2020 - 19:35

Margriet:

Prachtfoto's! Hopelijk blijven jullie verder van al teveel hemelwater verstoken!

• 07 Februari 2020 - 01:38

Lonneke En Patrick:

Leuk om te lezen!
    Wij zitten nu in Te Anau, maar zaten de afgelopen dagen in het zuiden helemaal vast door de overstromingen. Spannende belevenissen allemaal hier in NZ! Fijne reis nog, hopelijk zonder bonnen!