17 prachtige mijlen, 'n sprookjesstad en wandelen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu 17 prachtige mijlen, 'n sprookjesstad en wandelen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

17 prachtige mijlen, 'n sprookjesstad en wandelen

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

20 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Na 'n voor Amerikaanse begrippen karig ontbijt, maar voor ons prima, konden we vandaag Monterey en omgeving verkennen. Het was wel even wennen vanochtend, want het was behoorlijk fris en bewolkt. De temperatuur bleef vandaag dan ook steken bij zo'n 17 graden, maar het was wel droog.
Via de Ocean View Blvd, waar de zeehonden zich al lieten bezichtigen en de reeën midden in het stadje over de straat rennen, kwamen we op de 17 Mile Drive. 'n Weg van 17 mijl (jaja) die door 'n prachtige kuststrook loopt en waarvan iemand ooit bedacht heeft: "hee, laten we daar entree voor vragen". In dit gebied ligt de (naar het schijnt) legendarische Pebbles Beach Golf Course, 'n enorm uitgestrekte prachtige golfbaan. Er omheen hebben de beoefenaars van deze sport hun vakantievillaatjes neergezet. En daar zitten best leuke optrekjes bij.
De andere kant van de weg is overigens veel interessanter, want dat is een prachtige kuststrook met veel oh's en ah's. Veel plekken waar je even kon stoppen om alles goed op je te laten inwerken.
Na deze mooie route kwamen we in het plaatsje Carmel. Hier is ooit Clint Eastwood burgemeester geweest, 'n jaar of 20 geleden. Het bijzondere aan dit plaatsje is dat heel veel van de bebouwing in een sprookjesachtige stijl is opgetrokken. Het doet ook erg Brits aan. Maar erg gezellig om doorheen te lopen. En gezien het "karige" ontbijt van die ochtend hebben we in zo'n sprookjeshuisje maar 'n lunch genuttigd. En die was weer in Amerikaanse stijl. Gelukkig kun je wat over is gewoon een kartonnen doosje meenemen.
Na de lunch doorgereden naar Point Lobos. Een natuurgebied net ten zuiden van Monterey, wat zich uitstekend leent voor een lekkere wandeling, wat we dan ook gedaan hebben. Erg rotsachtig, goed voor klim- en klauterpartijen, maar ook prachtige verborgen hagelwitte strandjes (alleen moeten ze er dan geen bordjes bij zetten met "hidden beach". En uiteraard weer veel wildlife: zeehonden, zeeleeuwen (die hadden we nog niet gezien), squirrels, reeën, veel meeuwen, pelikanen en zelfs konijnen.
Na de wandeling nog de toeristische trekpleisters van Monterey opgezocht: Cannery Row en Fishermans Warf. Veel toeristenwinkeltjes en restaurantjes, gevestigd in de oude gebouwen die vroeger dienden voor de visverwerking. Het zag er allemaal wel gezellig uit en het is altijd leuk om een beetje door die winkels te struinen. Als je hier iets koopt, is het bedrag vaak anders (meer) dan op het prijskaartje staat. Pas bij de kassa wordt de tax erbij gerekend, dus iedere keer weer verrassend.
Veel bijzondere fishfoodgerechten worden hier aangeboden. Zo liepen er mensen rond met een grote, uitgeholde homp brood, met daarin een soort van dikke soep. 't Smaakte trouwens prima, links en rechts mocht je proeven. In 'n havenrestaurantje heb ik me gewaagd aan een inktvissensteak. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het smaakte prima.
Morgen door naar de big city San Francisco. Tot nu toe is deze reis een aaneenschakeling van nieuwe en mooie ervaringen. We genieten er met volle teugen van.

• 20 Augustus 2010 - 21:02

Albert En Els:

Toch maar even op jullie site gaan kijken om de belevenissen te volgen.
    Alle veslagen tot nu toe doorgenomen. Lijkt ons een hele ervaring. Wat moet Marilyn trots zijn om met John op de foto te mogen!! Overigens leuke foto's die jullie indrukken nu al tot over de oceaan brengen.
    Veel plezier.
    Els en Albert.

• 21 Augustus 2010 - 10:24

Gertie:

WOW. Amerika heeft me nooit getrokken als vakantieland, maar als ik jullie verhaal lees en die geweldige foto's zie, ga ik toch om. Wat geweldig! Zo van National Geographic geplukt. Geniet er van!
    Gertie