Ring of Beara, prachtige kust en 'n kleurrijk dorp - Reisverslag uit Kenmare, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Ring of Beara, prachtige kust en 'n kleurrijk dorp - Reisverslag uit Kenmare, Ierland van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Ring of Beara, prachtige kust en 'n kleurrijk dorp

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

25 Juli 2011 | Ierland, Kenmare

Vanochtend waren we ietsje eerder uit de veren dan gisteren (maar niet veel…). Tijdens het ontbijt hebben we ervoor gekozen om de Ring of Beara te rijden, in plaats van de Ring of Kerry. Deze laatste is vooral heel erg druk, met touringcars en zo, en daar hadden we minder zin in. Bovendien is de Ring of Beara, volgens insiders, ook nog eens veel mooier. Het weer zag er geweldig uit, wisselend bewolkt en een zeer aangename temperatuur. Al gauw kwamen we uit in het Gleninchaquin Park. Een fantastisch mooi gebied, veel groen, stroompjes met watervallen enz. enz. En vooral weinig toeristen, veel schapen en kleine weggetjes. In zo’n gebied mag een echte Keltische steencirkel natuurlijk niet ontbreken, dus daar zijn we naar toe gewandeld. Aan een paal hing een kistje met het verzoek of je hier € 1,00 p.p. in wilde doen. Voor zoveel moois hebben we dat natuurlijk graag over. De steencirkel was meer een cirkeltje, 5 stenen die daar zo’n 2500 jaar geleden door wat Kelten in een kringetje zijn gezet.
Vervolgens hebben we onze route voortgezet langs de kust. We zijn op zoveel plaatsen uitgestapt en wandelingetjes gemaakt dat we achter raakten op ons tijdschema (voorzover we dat hadden). Er is hier een rotsachtige kust, met op sommige plekken hoge kliffen en op andere plekken kon je tot aan het water lopen. Soms kwamen we uit bij Blue Lagoon-achtige taferelen. En nog steeds nauwelijks of geen andere toeristen. Bovendien was de zon inmiddels uitbundig gaan schijnen en was het gewoon warm geworden.
De vervolgroute bracht ons in het dorpje Eyerish. Iemand heeft ooit bedacht om alle huizen hier een andere felle kleur te geven, wat het allemaal tot een heel bont geheel maakt. Ziet er erg leuk uit om doorheen te lopen. We konden meteen van de gelegenheid gebruik maken om onze inkopen te doen. Ondertussen was het tijd geworden om langzaamaan de terugweg te nemen. Deze bracht ons nog wel langs een kerkhof. Een heel bijzonder kerkhof, want het had alles wat je je kunt voorstellen bij een oud Keltisch kerkhof: een vervallen kerkje, zeer oude graven met verweerde grafkruizen, talloze Keltische symbolen, scheef gezakte grafstenen enz. enz.
De terugweg leidde ons via de Healy Pass, ook alweer zo’n spectaculair mooi gedeelte van dit schiereiland. Aangezien we geen zin meer hadden om zelf te gaan koken, hebben we een lekkere maaltijd genuttigd in de Sailor’s Bar, in de buurt van ons huis. Fish and chips en een lekkere pint Guiness zijn een goed begin van de avond.