Monkey Forest, rijstterrassen en Bye, bye Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Monkey Forest, rijstterrassen en Bye, bye Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Monkey Forest, rijstterrassen en Bye, bye Bali

Door: Ineke en John

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

20 Mei 2012 | Indonesië, Sanur

Het zit erop. Over enkele uren zullen we vertrekken naar het vliegveld van Denpasar voor een vlucht van een kleine 3 uur naar Kuala Lumpur in Maleisië. Daar zullen we ongeveer 5 uur moeten wachten, alvorens we door kunnen vliegen naar Amsterdam (ca. 13 uur).
Omdat we in Ubud pas om 12 uur hoefden te vertrekken, hadden we nog ruimschoots de gelegenheid om het Monkey Forest te bezoeken. Een bos, met veel beelden en tempeltjes, maar vooral veel apen, die als heilig beschouwd worden en die zich ook als dusdanig gedragen. Lekkere koele rondwandeling en veel aapjes kijken dus.
Omdat het maar een half uurtje rijden was naar Sanur, konden we makkelijk een omweggetje maken via de beroemde rijstterrassen van Tegallalang. Ze zijn inderdaad indrukwekkend mooi, maar ze worden ook indrukwekkend commercieel uitgebuit. De hele weg ernaar toe wordt al omgeven door toeristenwinkeljes. Kort voor het grote doel moet je zelfs betalen om door te mogen rijden. Weliswaar niet veel (ca. 40 ct. p.p.), maar toch. Om vervolgens in de overvolle straat uit te kunnen stappen bij de vele, vele winkeltjes (die allemaal hetzelfde verkopen) en waar je een stukje de trappen af kunt om een blik te werpen op de geweldig mooie rijstterrassen. Jammer van de commercie, maar verder wel leuk.
We waren al vroeg in de middag in Sanur, waar een upgrade van de hotelkamer nodig was om onze vakantie in stijl te kunnen afsluiten (oké, we zijn een beetje verwend geraakt…). Sanur staat bekend als een enigszins rustige toeristenplaats. Kuta daarentegen is vele malen drukker en staat bekend als het Lloret de Mar voor de talloze Australiërs, die hier op vakantie komen. Hier is 10 jaar geleden ook die grote bomaanslag op ’n discotheek gepleegd met vele, vele slachtoffers. Kuta is echter ook de place to be voor een prachtige zonsondergang op Bali. Dus voor een paar euro lieten we ons per taxi vervoeren naar Kuta, ongeveer 15 minuten rijden. Tenminste, als er geen file is. Die stond er dus wel, waardoor het ons meer dan een uur kostte om er te komen. Deze trafficjam is hier dus aan de orde van de dag. Vervolgens troffen we in Kuta een enorm groot, mooi en vooral heel vol strand aan. De sfeer was er superrelaxt. Er werd gezwommen, gesurfd op de golven en gewoon gezeten en gekeken. Opvallend was dat er vrijwel niemand in badkleding was. Zelfs de zwemmers gingen gekleed te water. Op dit strand hebben we uren heerlijk gelegen en gezeten. Vanwege wat bewolking liet de zonsondergang het enigszins afweten, maar het was wel een beetje zichtbaar hoe mooi het kan zijn.
’s Avonds nog heerlijk gegeten in Kuta, om vervolgens terug te keren naar Sanur. Gelukkig hadden we nu nauwelijks last van de drukte. De andere kant op stond het verkeer nog steeds vast.
Gisteren hebben we de dag heel relaxt doorgebracht in Sanur. Wat rondgelopen door het dorp en daarna vooral veel gelezen aan de rand van het zwembad en lekker gezwommen. Kortom, wij zijn klaar voor de terugreis.
We kunnen terugkijken op een geweldige reis, die ons bijzonder veel boeiende indrukken heeft opgeleverd. Het drukke, maar mooie Java, met z’n prachtige vulkanen, de vriendelijke mensen en nog heel veel authenticiteit. Het veel rustigere Bali, met veel meer op toeristen afgestemde luxe, maar ook wel enigszins aangetast door teveel toeristische, commerciële activiteiten. De religie van Bali, die overal voelbaar en zichtbaar is in de talloze tempeltjes en offertjes, vaak gewoon op het trottoir voor een ingang van een huis of zo. Maar bovenal is het indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier, met het weinige wat ze hebben, hun leven leiden op een manier waar wij een voorbeeld aan kunnen nemen.

• 20 Mei 2012 - 05:52

Linda:

Inderdaad jammer dat jullie naar huis gaan, want ook ik heb genoten van de mooie verslagen en de foto's!!! Goede reis!

• 20 Mei 2012 - 20:43

Albert En Els:

Terwij jullie al weer in de lucht hangen richting Holland, hebben we eindelijk de site gevonden en dus meteen de reisverslagen gelezen.
    Hoewel het de indruk geeft dat jullie nogal veel regen hebben gehad, moet de reis toch buitengewoon de moeite waard geweest zijn.

We zijn erg benieuwd naar de foto-reportage. Als die dezelfde creatieve kwaliteit heeft als de Amerika-reis, dan kun je nog jaren nagenieten.

Behouden vlucht en goede thuiskomst.

Albert en Els