San José, rustig aan en mensen kijken - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu San José, rustig aan en mensen kijken - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

San José, rustig aan en mensen kijken

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

20 Februari 2016 | Costa Rica, Limón

“Het verkeer verstopt in de claustrofobische straatjes. De slecht onderhouden stoepen zijn te smal om fatsoenlijk over te lopen. En de architectuur oogt weinig spannend. San José is al met al geen plek om als toerist lang te blijven. Daar moeten zelfs de inwoners van de stad eerlijk over zijn.”
Zo begint een website over San José. En vele anderen zijn dezelfde mening toegedaan. Dus erg hoog waren onze verwachtingen niet toen we vanochtend na een relaxt ontbijtje op pad gingen. We hadden ons voorgenomen om vooral rustig aan te doen en mensen te kijken. Op de kaart hadden we een korte route uitgestippeld die volgens ons het meest te bieden had.
Zo erg als hierboven beschreven hebben we San José niet ervaren. De verkeersdrukte viel nog wel mee en was ook niet echt chaotisch. In de winkelstraten heerste vooral een latijns-amerikaanse levendige drukte, die ons wel aansprak. Bijzonder vonden we de Mercado Central, een overdekte markt die me wel enigszins deed denken aan de soukhs in Marakesh, Marokko.
Maar we hebben vooral veel gehangen in de parkjes. Een park hier kenmerkt zich vooral door het vele asfalt en het weinige groen. Het voordeel van dit laatste is dat je goed om je heen kunt kijken en kunt genieten van alles wat voorbij komt. En dat is soms heel bijzonder. Ik zal niet in details treden, maar als overgewicht een symbool is van rijkdom, dan zijn er hier heel veel rijke mensen. Combineer dat met het feit dat de legging hier echt bijzonder populair is, dan kun je wel ongeveer raden wat er zich zoal voor onze ogen afspeelde. Bovendien loopt iedereen wel iets te eten, wat hier overal wel gekocht kan worden. Dus dat vele overgewicht is niet zo verwonderlijk.
Het straatbeeld kenmerkt zich vooral door veel kleine winkels en heel veel verkopers van allerlei troep langs de straat. En bijna allemaal verkopen ze hetzelfde. De verkopers zijn in ieder geval niet opdringerig en dat hebben we wel eens anders meegemaakt.
Met de vermoeidheid van gisteren nog in het lijf zijn we weer redelijk op tijd teruggekeerd naar het hotel en hebben we vroeg in de avond al gegeten.
Morgenochtend worden we om 10 over 6 opgehaald voor onze jungletocht naar een dorpje waar we alleen met een bootje kunnen komen. Daar zullen we een paar dagen blijven en hopelijk genieten van alles wat er te zien is.