Busreis, boottocht en Tortuguero - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Busreis, boottocht en Tortuguero - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Busreis, boottocht en Tortuguero

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

22 Februari 2016 | Costa Rica, Limón

10 over 6 vanochtend, dat was het tijdstip waarop we zouden worden opgehaald voor onze volgende episode in onze Costa Rica-reis. Het werd weliswaar 20 minuten later, maar ze waren ons tenminste niet vergeten. Een super de luxe touringcar, met slechts 14 mensen aan boord, bracht ons naar La Pavona, de plek waar we overstapten op de boot. Er lagen nog een heleboel boten meer en er waren nog heel veel mensen meer. En die liepen allemaal met hun zware koffers te zeulen over een zanderige helling naar de juiste boot. Enigszins chaotisch verliep het wel, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed. En zo zal het wel altijd gaan. De boottocht van ruim een uur naar het dorpje Tortuguero aan de Atlantische kust ging dwars door de jungle, een fenomenale ervaring. We kwamen oren en ogen tekort. Weelderige plantengroei, prachtige vogels en voortdurend speuren naar ander wild.
Aangekomen bij onze lodge, de Laguna Lodge, kregen we eerst de gelegenheid om ons op te frissen. En dat was ook wel nodig. Het is hier namelijk heel warm en de luchtvochtigheid is erg hoog. Dus tamelijk plakkerig weer. Maar een lauwe douche doet wonderen! Tijd voor een heerlijke lunch, die bij ons makkelijk voor een diner zou kunnen doorgaan.
Later op de middag zijn we nog met de boot naar het plaatsje Tortuguero gegaan. Maar vóór die tijd was er nog gelegenheid om niets te doen, te lezen of wat te fotograferen. Dat laatste heb ik natuurlijk gedaan. Ik heb mijn eerste iguana gespot. Gelukkig was het een geduldig beestje en bleef rustig zitten totdat ik klaar was met fotograferen.
In Tortuguero zelf kregen we een rondleiding van onze gids Mario. Het “centrum” van het dorpje was erg toeristisch, maar de “buitenwijken” gaven een boeiend Latijns-Amerikaans beeld. Rasta-kapsels zijn hier erg populair, bij jong en oud. En domino kan blijkbaar een superspannend spel zijn….
Na een overdadig diner waren we eigenlijk wel aardig uitgeteld voor vandaag. Zometeen vroeg het bed in, want morgenochtend om kwart over 5 staan we klaar voor de "Awakening Tour"