Tropische hitte, insecten en zwembaden - Reisverslag uit Katherine, Australië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Tropische hitte, insecten en zwembaden - Reisverslag uit Katherine, Australië van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Tropische hitte, insecten en zwembaden

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

09 September 2023 | Australië, Katherine

De tropen zijn warm, dat is algemeen bekend. Voor Australië is dat niet anders en zeker niet in het Northern Territory, vlak onder de evenaar. Temperaturen van rond de 34 graden zijn er hier het hele jaar. Er zijn hier ook maar 2 seizoenen: het droge en het natte seizoen. Het natte seizoen begint zo’n beetje in november en eindigt ongeveer in april. Wij zitten dus aan het eind van het droge seizoen: zonnig en warm. Maar de Aussies hebben iets bedacht tegen de altijd aanwezige hitte: airco’s, liefst in ieder vertrek een en altijd aan. Het is binnen dan zo koud, dat je de deur dicht moet doen omdat het anders buiten tocht, echt waar!

In de tropen heb je ook veel insecten die er voor ons gevaarlijk uitzien en dat vaak ook zijn. Dus dan kan het zomaar gebeuren dat je ineens een of ander vreemd insect in je huisje op de mjuur ziet zitten. Althans, Ineke zag het en ik moest het dus, liefst zo diervriendelijk mogelijk, naar buiten zien te krijgen. Na een korte studie had ik toch zo mijn twijfels bij de veiligheid: staart omhoog, net als een schorpioen, dus niet heel geruststellend. Wat keukenpapier bij elkaar gezocht, het arme beestje van achter en heel voorzichtig benaderd en in een listige en supersnelle beweging had ik hem te pakken. Niet doordrukken, want onnodig moorden wilde ik niet. Maar het beestje hield zich wel heel erg stevig vast aan de muur…. Toch maar even kijken hoe dat nou kon. Voorzichtig het keukenpapier wat opgetild, goed gekeken en toen bleek dat het schilderijhaakje gewoon vastgetimmerd zat. Ik heb het maar laten zitten.

Gisteren zijn we van Darwin naar het zuiden gereden, regelrecht de outback in. Een fantastische rit, ca. 360 km, met onderweg nog een leuke wandeling naar iets wat in het natte seizoen een kletterende waterval is, maar nu slechts een spetterend watervalletje. Maar evengoed leuk. Pas na donker aangekomen bij onze eindbestemming, Katherine Gorge in het Nitmiluk National Park. Vanochtend in alle vroegte een ochtendwandeling gemaakt en ik heb me verbaasd over alle vreemde dieren hier. Nooit geweten dat er knalzwarte papegaaien bestaan, hier dus wel. Insecten die op schilderijhaakjes lijken (en omgekeerd). En supergrote vleermuizen; ’s ochtends hangen ze met tienduizenden in de bomen hier, in de schemering vliegen ze met tienduizenden door elkaar heen met veel geschreeuw. Spectaculair gezicht.

Vanmiddag naar een hot spring geweest hier in de buurt. Water van 25-30 graden, het hele jaar door. Een warmwaterbron die een stroom door de jungle vormt, met een heleboel plekken waar je er in kunt om lekker te genieten van het water en de paradijselijke omgeving.

Vanavond de ochtendwandeling nog dunnetjes overgedaan en genoten van de zonsondergang en de talloze vliegende vleermuizen. Kortom, onze dag kan niet meer stuk.

Morgenochtend starten we met een boottocht van 2 uur door de kloof hier. En daarna…. Weet ik nog niet. Misschien nog maar eens wat meer verdiepen in de insecten hier

• 09 September 2023 - 16:04

Sjaak En Marisca:

[e-1f92d] misschien ontdek je nog meer ( gevaarlijke enge insecten)

• 09 September 2023 - 20:30

Claudia Buil:

Haha benieuwd naar de foto van dat bijzondere insectenbeet aan de muur [e-1f604]

• 09 September 2023 - 21:37

Albert.:

Mooi verhaal, John. Ben benieuwd wanneer Ineke dat schilderijtje weer heeft terug gehangen. [e-1f61c][e-1f44d][e-1f1e6][e-1f1fa]

• 10 September 2023 - 00:02

Malou Van Essen :

Het schilderijhaakje... Hilarisch! [e-1f923]

Hele fijne reis samen!

• 11 September 2023 - 10:29

Mayke:

Welkom in Australië [e-1f1e6][e-1f1fa]

Papa heeft me jullie blog doorgestuurd dus ik ga jullie met veel plezier volgen.

groetjes uit Melbourne

• 13 September 2023 - 07:32

Margriet :

Hahaha, smakelijk gelachen om de gevaarlijke insecten aan de muur!