Playa Larga en snorkelen - Reisverslag uit Playa Larga, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu Playa Larga en snorkelen - Reisverslag uit Playa Larga, Cuba van John en Ineke Arts - WaarBenJij.nu

Playa Larga en snorkelen

Door: John en Ineke

Blijf op de hoogte en volg John en Ineke

12 Januari 2018 | Cuba, Playa Larga

dag 8 en 9 - donderdag 11 en vrijdag 12 januari

We hebben besloten de snelweg te kiezen voor de reis naar Playa Larga. Dan al zullen we zo'n 3 1/2 uur onderweg zijn. Als we via de "rode weggetjes" zouden gaan, zouden we daar zeker nog een paar uur bij op moeten tellen. En daar hadden we niet zoveel zin in. De reis verliep zeer voorspoedig, mede door het gebruik van de nog steeds officieel verboden GPS op de telefoon. Dus al redelijk vroeg in de middag kwamen we aan in Playa Larga aan de zuidkust van Cuba. Een langgerekt dorp, wat vrijwel uitsluitend bestaat uit casa's. Toerisme viert hier hoogtij en brengt het dorp steeds meer welvaart. We werden prima ontvangen in Casa Dayami. En daarna naar het strand. Palmbomen, barretjes en restaurantjes bepalen hier het beeld. Allemaal nog wat ongestructureerd, maar dat is ook nog juist de charme. Het deed ons denken aan Griekenland in de jaren 70. Kortom, tijd om van al dit moois te genieten van een heerlijke Cuba libre bij de ondergaande zon onder de palmen.
Na een prima nachtrust was het tijd om te gaan snorkelen. Na ons lunchpakket (ieder 1 klef broodje met ham en kaas en een liter vruchtensap) en de snorkeluitrusting in ontvangst te hebben genomen, konden we op weg. We hadden een prima plek aangewezen gekregen. We konden de auto parkeren tot op 5 meter van het water, onder een boom. Er was bijna niemand. Na wat gehannes met de snorkelspullen en het van wal gaan vanaf de rotsachtige kant konden we genieten van het heerlijk warme oceaanwater (28 graden) en de prachtige, kleurige vissen. Op sommige plekken was nog wat koraal te zien, maar het meeste was helaas afgestorven. Desondanks was het zeer de moeite waard. Het is niet te vergelijken met The Great Barrier Reef of met Bali, maar dat zijn ook wel zeer unieke plekken. Tussen de middag nog even gekeken of er nog andere geschikte snorkelplekken waren, maar vervolgens toch weer teruggekeerd op dezelfde plek. Het vergeten shirt van Ineke hing nog lekker in de boom te wapperen.
Na ons snorkelavontuur was het weer tijd om vanaf het strand, onder de palmbomen, te gaan genieten van een paar heerlijke Cuba libres.